Фішинг, паролі та SMS-бомбінг: основні цифрові загрози 2021 року

www.cnas.org www.cnas.org

З досвіду Лабораторії цифрової безпеки, у журналістів доволі часто є запит на цифрову безпеку, але вони не завжди знають, що ж саме хочуть захищати. Протягом року Цифролаба проводила моніторинг інцидентів, під час якого ми виявили, що ж стається з акаунтами журналістів найчастіше:

  1. Фішинг
  2. Повторне використання паролів
  3. SMS-бомбінг

У порівнянні з 2020 роком ситуація трохи змінилася. Цьогоріч частина атак припадає не на власне злам акаунтів, а на блокування роботи журналістів.

Більшість атак продовжується на онлайн-акаунти, зокрема Facebook та пошти. Це цілком логічно, з огляду на те що пошта не лише спосіб офіційних комунікацій, а й акаунт, на який зав’язано інші онлайн-акаунти, а Facebook – найпопулярніша соцмережа серед журналістів, через яку відбувається більшість публічних комунікацій.

Спеціально для Інституту масової інформації ми підготували дайджест найпоширеніших атак на журналістів у 2021-му та як від них можна захиститися.

1. Фішинг
Фішинг спрямований на те, щоб користувач видав шахраям щось важливе. Зазвичай це стосується важливих даних або грошей: дані для входу в обліковий запис або банківський акаунт, дані банківської картки тощо.

А також це одна з найпоширеніших атак у всьому світі. Тож не дивно, що журналісти найчастіше підпадають під цю атаку.

Зазвичай це комерційний фішинг, спрямований на те, щоб виманити в користувачів гроші, банківські дані або ж дані для входу в обліковий запис (щоб зібрати бази з даними і продати їх).

Важливо розуміти, що останніми роками фішингові листи вийшли за межі пошти та часто розсилаються й у соцмережах та месенджерах.

Цьогоріч ми досить часто стикалися з фішингами у фейсбуці та інстаграмі – повідомлення про порушення копірайту.

Наприклад, масово тегають різні акаунти та сторінки з повідомленням, що їхні сторінки деактивують протягом 24 годин за порушення, та пропонують оскаржити рішення за фішинговим посиланням, яке переводить на нібито фейсбук, куди знову потрібно залогінитись.

В одному з постів тегнули й Цифролабу, безліч державних та дипломатичних установ, бізнес-сторінок. У цьому разі варто пам’ятати, що Facebook та  Instagram ніколи не повідомляють про скарги, репорти й узагалі нічого через репости, теги або повідомлення. Інформацію про порушення надсилають через попапи або ж сповіщення, також це можна переглянути у support inbox.

Таргетований фішинг спрямований на конкретних людей і здебільшого для того, щоб зламати саме їхні акаунти з важливою інформацією, – електронну пошту та фейсбук намагаються зафішити найчастіше.

Що важливо, останніми роками фішинг вийшов за межі пошт і дедалі більше поширюється в соцмережах, зокрема у фб, інстаграмі, телеграмі й трохи рідше – у вотсапі.

Як захиститися від  фішингу?

Оскільки під час фішингу використовуються не так технічні, як психологічні засоби, то найкращий спосіб захиститися від нього:

  • Не поспішати переходити за посиланням або завантажувати файли.
  • З технічних засобів здебільшого допомагає встановлена двофакторна автентифікація. У деяких випадках зловмисники можуть попросити ввести й код від двофакторної або перехопити SMS (якщо її прив’язано до номера телефону), але в будь-якому разі встановлена двоетапна перевірка зменшує шанси зламу. Повністю від фішингу може захистити двофакторна з ключем безпеки, бо там немає коду, який можна ввести.
  • Також варто попередити колег. Це може бути кампанія, спрямована не лише на вас, а й на ваше медіа. Втім, не варто пересилати самого листа – краще надіслати скриншот або ж опис, адже хтось випадково може перейти за посиланням, не читаючи текст.
  • Якщо ви маєте сумніви, можете звернутися до Лабораторії цифрової безпеки. Ми працюємо з журналістами та активістами безкоштовно.

А якщо таки ввели дані, а потім зрозуміли, що це був фішинг?

  • Змінити пароль та встановити двофакторну автентифікацію, якщо її немає.
  • Також важливо перевірити активні сесії або залогінені пристрої.
  • Попередити колег, адже їм можуть надсилати листи від вашого імені. Важливо не соромитися, адже мовчання може нашкодити й вашим колегам.
  • Звернутися до Лабораторії цифрової безпеки.
  1. Повторне використання пароля

Тема паролів досить непроста, тому що пов’язана з людською психікою. Ми любимо, щоб було просто, але запам’ятати -надцять різних наборів символів, що непов’язані між собою, досить складно. Можна зрозуміти, чому “одним паролем” грішать журналісти й не тільки: один пароль – це зручно.

Але це найгірше, що можна зробити з паролем. Злиті бази паролів з даркнету перейшли в чат-боти та різні сервіси, де їх можна отримати безкоштовно або ж придбати за кілька доларів. Кількість різних сервісів для роботи чи розваг теж збільшується, якщо використовувати два-три паролі або навіть “різні” (але насправді дуже схожі) для них усіх – ризики теж збільшуються.

В одному з інцидентів, з яким до нас звернулися, зловмисник не просто ввійшов в акаунт фейсбуку, але й додав свою резервну пошту. Отже, після зміни пароля він усе одно отримував доступ до акаунту, адже використовував функцію скидання пароля.

В іншому – зламавши акаунт, зловмисник змінив пароль та пошту, яка прив’язана до акаунту, через що журналістка повністю втратила до нього доступ.

Саме тому важливо не лише змінювати пароль, а й перевірити безпеку акаунту повністю – відкриті сесії, контактні дані і т.д., щоб переконатися, що зловмисник не зможе повторно ввійти у ваш акаунт.

Як захиститися?

Паролі – це тема для окремої статті, але основні нюанси такі:

  • Встановіть унікальні паролі на важливі акаунти (так, я відчуваю ваш біль). Знайдіть спосіб зберігання паролів, який для вас працюватиме, – мнемонічні техніки, парольні фрази, парольні менеджери тощо.
  • Встановіть двофакторну автентифікацію. 

SMS-бомбінг

Ваш телефон не замовкає ні на секунду. Без упину приходять SMS із кодами для входу в облікові записи Telegram, WhatsApp, Signal, Uber, Tinder, Twitch і десятків інших сервісів, якими ви навіть не користувалися. Дзвінки з невідомих номерів, SMS із погрозами, незнайомі люди пишуть образи в Telegram. Вам здається, що всі ваші месенджери зламано, телефон зламано, все зламано, а ви в паніці й не знаєте, що робити, з чого почати й просто хочете, щоб усе це припинилося. Так виглядає SMS-бомбінг.

Мета такої атаки не злам акаунту, а спроба спричинити паніку та тимчасово зупинити комунікації, тобто насамперед це психологічна атака. Це можна порівняти з denial-of-service атакою на вебсайт: сайт отримує більше запитів, ніж він може опрацювати, і перестає працювати. От тільки в випадку з людьми це супроводжується ще й страхом через нерозуміння того, що відбувається.

Важливо розуміти: потік SMS із кодами автентифікації жодним чином не свідчить про те, що ваші облікові записи зламано. Зловмисники просто вводять ваш номер телефону в мобільному застосунку чи на сайті, а сервіс надсилає вам код для входу, та повторюють цей процес раз за разом для багатьох сервісів ‒ у результаті ви отримуєте потік SMS із кодами.

У квітні цього року така атака відбулася на медіаекспертку Олену Дуб: її контакти додали до одного з російських телеграм-каналів “Рокот” через роботу в проєкті “Крим.Реалії”.

Після публікації на Олену посипався спам з SMS та повідомлення з погрозами в месенджері:
 

Як захиститися?

Однозначної відповіді та простої рекомендації нема, адже різні варіанти передбачають обмеження, які можуть вплинути на роботу. Також є різні варіанти бомбінгу: це можуть бути як SMS із різних сервісів, так і повідомлення з погрозами в месенджерах або дзвінки. 

  • У разі з SMS від сервісів можна вимкнути сповіщення з невідомих номерів.
  • Якщо є дзвінки – увімкнути silence mode для невідомих номерів. Але це може бути незручно, якщо ви спілкуєтеся телефоном з великою кількістю людей, чиї номери ви не завжди маєте, навіть банальне доставлення від кур’єра вже може ускладнитися. 
  • Популярні месенджери, як WhatsApp та Telegram, дозволяють обмежити дзвінки та додавання в групи від невідомих контактів. Цю функцію можна знайти в налаштуваннях приватності. Втім, функція обмеження повідомлень від користувачів, яких нема в контактах, відсутня. Тож у такому разі можна вимкнути сповіщення.
  • Щодо окремих повідомлень, їх, звичайно, можна блокувати, але якщо потік повідомлень надто великий – можна перечекати хвилю атаки, а в цей час відімкнути сповіщення. 
  • Щоб відновити певність щодо захищеності вашого облікового запису, можна перевірити, чи налаштована на ньому двофакторна автентифікація та відкриті сесії: bit.ly/yakdslua.

Ці способи атак найчастіше стаються з журналістами, але це не означає, що інших інцидентів статися не може: тут ми перелічили найпоширеніші випадки, з якими до нас звертаються, а способи захисту – базові, які зменшать вразливість від цих та деяких інших атак. Окрім цих випадків, ми стикаємося з DDOS-атаками, скиданням пароля, блокуванням Facebook і т.д. Також важливо захищати не лише ті акаунти, які найчастіше атакують, а й ті, де є важлива інформація, а також свої пристрої.

Детальні поради щодо налаштувань можна знайти на Як? Поради з цифрової безпеки.

Мар’яна Капранова, консультантка Лабораторії цифрової безпеки для Інституту масової інформації

 

 

Інші матеріали
indianexpress.com
КібербезпекаЦензура громадської думки. Як кібербулінг редакцій впливає на роботу медій
Photo by Mikhail Nilov from Pexels
КібербезпекаЯк медійникам протистояти нападкам і тролінгу в інтернеті
Depositphotos
Юридична допомогаПублічна чи приватна територія – особливості роботи журналіста