Інтернет знає все. Як журналістам обмежити збір даних про них у мережі

Photo by panumas nikhomkhai from Pexels Photo by panumas nikhomkhai from Pexels

Кожен уже давно усвідомив, що великі інтернет-компанії роблять усе, щоб зібрати про нас якомога більше інформації. Що більше, то краще. Інформації зібрано так багато, що будь-який умовний Google знає нас у рази краще, ніж ми самі.

Те, що дані просто монетизуються великими компаніями, – це половина проблеми. 

Друга половина – постійні витоки інформації та маніпуляції даними. Це ще раз доводить, що такий обсяг інформації про конкретну людину – досить серйозна загроза.  

Журналісти, наприклад, можуть бути під загрозою таргетованого фішингу. Коли комусь стане детально відомо про звички, уподобання, відвідувані сайти, хобі, коло спілкування тощо. Відповідно, на основі цього можна підготувати адресний лист, який неодмінно відкриють та відреагують. А далі журналіст перейде на підроблений сайт і введе свій пароль, завантажать файл зі зловмисним програмним забезпеченням тощо. Тому розуміння, якими сервісами та пристроями користується потенційна жертва, набагато срощує та підвищує шанси успішності атак.

Існує безліч варіантів, як зібрані дані можуть використовувати проти медійників. Тому варто усвідомити загрозу, щоб перейти до конкретних дій та змін користувацької поведінки.

Одна з проблем полягає в тому, що в багатьох досі є ілюзія про безкоштовність користування Facebook, поштою та іншими схожими сервісами, але це помилка. Ми розраховуємося з ним своїми даними, які потім компанії успішно монетизують чи використовують у своїх зловмисних діях. Часом ціна за котиків та лайки неспівмірна. 

Що можна зробити, щоб зменшити збір інформації про нас, але продовжувати отримувати необхідні послуги.

Соцмережі та інші сервіси

Якщо ви давно користуєтеся Facebook і вказали про себе багато різної інформації, то її видалення вже нічого не змінить. Немає ані гарантії, ані  можливості перевірити, чи дійсно Facebook по-справжньому видаляє вашу інформацію. Для того щоб зрозуміти обсяг даних, який про вас збирає соцмережа зайдіть у розділ “Завантажити інформацію”. Звичайно, це не вся інформація, яку знає про вас соцмережа. 

Якщо ми якось ще можемо впливати на кількість інформації, яку передаємо самі, то на збір технічних даних не завжди. Подивіться, що застосунок Facebook збирає на вашому смартфоні. Це буде перелік з декількох десятків параметрів: від даних про здоров'я до купівель та іншої фінансової інформації. 

Можна видалити застосунок зі смартфона та користуватися Facebook через браузер: це дозволить частково обмежити збір даних. Для повного обмеження доведеться все ж видалитись із соцмережі. Але, перейшовши в браузер, можна в рази зменшити обсяг інформації, що збирається.

Рівні доступу і можливостей зі збору даних у браузера і окремого застосунку різні. Користуватися буде вже не так зручно, але безпечніше для даних.

Про браузери

Google Chrome легко можна назвати не браузером, а шпигуном. Google створив цей браузер якраз для того, щоб шпигувати за діями користувачів поза гуглівськими сервісами. Google хотілося знати, як поводяться люди на інших сайтах, куди клікають, що читають, що дивляться. Також за допомогою цього браузера Google зміг потрапити на закриті сайти й збирати інформацію там, куди не дотягнули його сервіси, такі як  Google-аналітика. 

Якщо ви користуєтеся Google Chrome то виправити нічого невийде. Надійніше просто змінити браузер. Перейдіть на Brave, який якраз заточений на приватності або на відомий багатьом Firefox, також в рази зменшить стеження за вашими діями в інтернеті.

Звичайно, ці альтернативні браузери не ідеальні, адже вбудована пошукова система в одному з них також Google, але добре мати альтернативу.

Про пошуковики

DuckDuckGo — прекрасна альтернатива Google. Це пошукова система, яка не збирає і не продає інформацію про користувачів. Звичайно якість результатів видачі та якісь індивідуалізованих запитів буде гірша ніж в Google. Цьому є просте пояснення тим, що Google про вас знає так багато інформації і завжди це враховує при формуванні результатів. От у DuckDuckGo цих даних немає. 

DuckDuckGo прекрасно справляється з більшістю повсякденних запитів, для яких не потрібні супер алгоритми. DuckDuckGo цілком може стати основним пошукачем, а Google користуйтеся тоді коли потрібно знайти щось специфічне. Та й статистика говорить, що аудиторія DuckDuckGo зростає. В Україні він вже на 4 місці по використанню.

Про інтернет провайдерів 

Крім техгігантов, існує ще одна не дуже очевидна загроза — інтернет-провайдер, як стаціонарний, так і мобільний. Через них проходить інформація про всю інтернет-активність і, якщо зараз провайдери це не надто (або не очевидно) монетизують, то з часом вони обов'язково до цього прийдуть і будуть,  не гірше  Facebook, монетизувати дані.

Зібрану провайдерами інформацію можна доволі легко отримати та розкрити. Наприклад, джерела журналістів, або їхні методики розслідувань та пошуку інформації, або навіть  зробити якісь маніпуляції з трафіком.

Але і тут є можливість приховувати свою активність в мережі. Використовуйте VPN або послуги з шифрування ваших DNS-запитів. Простіше кажучи, ваш інтернет-провайдер не знатиме, які сайти ви відвідуєте і якими застосунками користуєтеся. Адже ми платимо грошима за послугу доступу до інтернету, а не даними, як у випадку з тим же Google.  

Про VPN

Обираючи VPN, важливо розуміти його спосіб монетизації. Оскільки на ринку багато безкоштовних сервісів то часто вони замість вашого інтернет-провайдера збирають інформацію про ваших дій і відповідно монетизують. Існують надійні застосунки, наприклад Psiphon та 1.1.1.1, які безкоштовно надають послуги, але з обмеженням в швидкості. Вони так само надійні, як і платні версії, але менш комфортні у використанні. Зазвичай ці обмеження будуть ледь помітні. Почати користуватися ними дуже легко, оскільки і Psiphon, і 1.1.1.1 доступні для всіх основних платформ.

Безперечно, у повсякденному житті, нові підходи до користування інтернетом  та перехід на нові інструменти спочатку буде дискомфортним але не вплинуть на зручність і якість перебування в інтернеті. Але дозволить значно мінімізувати кількість даних, які про вас збирають.

Найголовніше, що користь буде значно більша, ніж це може здаватися на перший погляд.  Зміна поведінки в інтернеті суттєво зменшить вірогідність того, що всі зібрані колись дані зіграють проти вас, коли ви станете комусь незручним через свою діяльність.

Павло Бєлоусов, Школа цифрової безпеки DSS380

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» у межах проекту "Мобілізація зусиль для вирішення викликів у медіа-сфері України". Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду «Відродження».

Інші матеріали
timesofindia.indiatimes.com
Перша домедична допомога для журналістівМедійники й сонце. Як уберегтися від теплового удару
Юридична допомогаЖурналісти працюватимуть з 1 січня на місцевих виборах за новим виборчим кодексом
www.intheblack.com
Юридична допомогаДифамація і відшкодування шкоди