Українські журналісти в період карантину: аналітичний звіт за результатами опитування
 Дослідження стосується роботи та життя журналістів під час карантину, пов'язаного з пандемією коронавірусу (штам Covid-19) в Україні та світі, а також впливу наслідків пандемії на медіа.
Мета – глибше зрозуміти всі нюанси та реалії роботи медійників в Україні під час карантину та виробити рішення, які можуть допомогти журналістам.
Обґрунтування методу дослідження. Для проведення цього дослідження вирішено скористатися простим анкетним опитуванням. Анкета заповнювалась особисто в електронному вигляді. Тому всі впливи були мінімізовані. Анкета анонімна та складалася з 18 запитань. На заповнення було потрібно не більш ніж 10 хвилин. На деякі запитання запропоновано варіант відповіді “Волію не відповідати”, для того щоб створити максимальний комфорт для респондентів.
Розроблення анкети та оброблення результатів: Ірина Земляна, медіаекспертка та експертка з безпеки ІМІ, менеджерка з організації маркетингових досліджень (сертифікат Української асоціації маркетингу № КС 22/08-ОМД).
Вхідні дані: протягом шести днів березня (19–24) 2020 року були надіслані листи до журналістів, які є в базі розсилань ІМІ, використані журналістські групи в соціальних мережах. Також залучено місцевих журналістів із 20 областей України.
1. Загальні відомості
Участь в опитуванні взяло 200 респондентів.
З них 64,5% жінок та 35,5% чоловіків, 60% – журналісти з усіх регіонів України, 40% – з міста Києва.
Найбільше опитаних журналістів працюють для онлайн-ЗМІ.
Типи ЗМІ, для яких працюють журналісти
| № | Тип ЗМІ | % журналістів,  що для них працюють  | 
| 1 | Онлайн | 77% | 
| 2 | Друковані видання | 10% | 
| 3 | ТБ | 9% | 
| 4 | Радіо | 4% | 
Під час аналізу типів журналістської діяльності виявилося, що найбільше опитаних є журналістами/-ками (62%). Керівниками/-цями редакцій є 11%, по 7% припадає на редакторів/-ок та кореспондентів/-ок. Відеооператори/-ки та фотографи/-ині становлять 4%. І тільки 2% є ведучими. Інші види діяльності ведуть 7% загальної кількості опитуваних.
78% журналістів постійно працюють у штаті медіа та регулярно отримують зарплатню, а інші 22% є залученими працівниками та не мають постійного заробітку.
2. Умови роботи журналістів під час карантину
65% опитаних ІМІ медійників зазначили, що медіа, у яких вони працюють, перейшли на роботу з дому, 8,5% опитаних указали, що редакції лише частково працюють дистанційно, 7% повідомляють, що їхні медіа не працюють дистанційно, 1% тільки планують переходити на віддалену роботу. Водночас 18,5% журналістів доводиться виїжджати на журналістські завдання.
75% редакцій опитаних журналістів не забезпечують їх жодними засобами захисту чи антисептиками, 21% редакцій повністю забезпечують, а ще 3% роблять це частково і 1% редакцій планує це зробити найближчим часом.
77% медійників на момент опитування вже відчули негативні наслідки карантину, пов'язані з професійною діяльністю. І тільки для 3% нічого не змінилося.
Наслідки карантину, які вже зараз відчувають журналісти
Наслідки  | % журналістів  | |
1  | Проблеми із заробітною платою у вигляді затримань та скорочень  | 22%  | 
2  | Збільшення уваги до матеріалів  | 20%  | 
3  | Скорочення / зменшення діяльності  | 14%  | 
4  | Скорочення замовлень  | 11%  | 
5  | Відсутність замовлень  | 9%  | 
6  | Відмова від замовлень  | 8%  | 
7  | Збільшення замовлень  | 4%  | 
8  | Відпустка власним коштом  | 3%  | 
9  | Збільшення обсягів роботи  | 3%  | 
10  | Закриття медіа  | 1%  | 
11  | Інше  | 2%  | 
12  | Не відчули жодних наслідків  | 3%  | 
Найбільше опитаних медійників вважають, що наслідки карантину приведуть до зростання уваги аудиторії і збільшення впливу медіа (23% респондентів).
Очікувані наслідки карантину для медійників
№  | Наслідки карантину, що очікуються  | % журналістів  | 
1  | Зростання уваги аудиторії до медіа і зростання впливу медіа  | 23%  | 
2  | Переформатування діяльності й пошук нових рішень для медіа в онлайн-сфері  | 22%  | 
3  | Скорочення / затримання ЗП  | 18%  | 
4  | Відсутність замовлень  | 10,5%  | 
5  | Зупинення роботи медіа без ЗП  | 6,5%  | 
6  | Закриття медіа  | 5%  | 
7  | Зменшення уваги аудиторії і падіння впливу медіа  | 4%  | 
8  | Звільнення  | 4%  | 
9  | Зміна сфери діяльності  | 3%  | 
10  | Інше  | 2%  | 
11  | Не очікують жодних наслідків  | 2%  | 
У зв’язку з карантином 81,5% опитаних відчуває потребу покращити свої професійні вміння.
3. Психологічний стан медійників
Опитування показало, що 84% журналістів дотримуються режиму самоізоляції, а 12% не мають такої можливості. Лише 4% не додержуються карантину та не збираюся цього робити.
97,5% опитаних журналістів відчувають занепокоєння через карантин, пов’язаний з пандемією коронавірусу. З них 14,5% відчувають напружену тривогу, 60% – середній рівень стурбованості і 15% – незначне хвилювання. Тільки 2,5% українських журналістів не відчувають стурбованості через карантин.
92% опитаних відчувають ті чи інші симптоми, які можуть свідчити про емоційне напруження.
Перелік симптомів, які відчувають опитані медійники під час карантину
№  | Симптоми  | % журналістів  | 
1  | Утома або злість  | 18%  | 
2  | Дратівливість  | 14%  | 
3  | Проблеми з концентрацією уваги  | 13%  | 
4  | Проблеми зі сном  | 9%  | 
5  | Депресія чи безнадія  | 7%  | 
6  | Зростання фізичного болю в певних частинах тіла  | 7%  | 
7  | Постійні переїдання або відсутність апетиту  | 5%  | 
8  | Відчуття, що підводите себе та оточення  | 4%  | 
9  | Ви стали помічати, що почали дуже повільно або занадто швидко говорити та рухатися  | 3%  | 
10  | Флешбеки або нічні жахи  | 3%  | 
11  | Вживання алкоголю або наркотичних засобів більше, ніж зазвичай  | 3%  | 
12  | Проблеми в стосунках з коханим/-ою  | 2%  | 
13  | Думки, що без вас було б краще у світі, або про те, щоб завдати собі шкоди  | 1%  | 
14  | Волію не відповідати  | 1%  | 
15  | Інші  | 1%  | 
16  | Не відчули жодних наслідків  | 9%  | 
На запитання, чи потрібна допомога психотерапевта, ствердно відповіли 11% опитаних, ще 6% відвідують психотерапевта. 83% психотерапії не потребують.
Для 78,5% опитаних медійників наразі не досить інформації від спеціалістів з поясненнями, як реагує психіка на ситуацію, що склалася.
4. Гендерний аспект
Під час карантину 46% журналісток відчули збільшення навантаження внаслідок роботи з дому. Тоді як тільки 22% чоловіків-журналістів відзначають збільшення навантаження.
Розподіл навантаження внаслідок роботи з дому
№  | Навантаження  | % жінок  | % чоловіків  | 
1  | Складно спланувати день і тримати його в межах плану  | 40%  | 46%  | 
2  | Зросла хатня робота  | 18,5%  | 16%  | 
3  | Доводиться більше готувати на родину  | 17%  | 11,5%  | 
4  | Відчуття самотності  | 14%  | 5%  | 
5  | Доводиться вчити уроки, розважати дітей  | 8%  | 11,5%  | 
6  | Зросло напруження і тривожність у стосунках з партнером/-кою  | 2,5%  | 10%  | 
Чоловіки частіше вказували в опитуванні на напруження і тривожність у стосунках з партнеркою/-ом.