Українські журналісти в період карантину: аналітичний звіт за результатами опитування
Дослідження стосується роботи та життя журналістів під час карантину, пов'язаного з пандемією коронавірусу (штам Covid-19) в Україні та світі, а також впливу наслідків пандемії на медіа.
Мета – глибше зрозуміти всі нюанси та реалії роботи медійників в Україні під час карантину та виробити рішення, які можуть допомогти журналістам.
Обґрунтування методу дослідження. Для проведення цього дослідження вирішено скористатися простим анкетним опитуванням. Анкета заповнювалась особисто в електронному вигляді. Тому всі впливи були мінімізовані. Анкета анонімна та складалася з 18 запитань. На заповнення було потрібно не більш ніж 10 хвилин. На деякі запитання запропоновано варіант відповіді “Волію не відповідати”, для того щоб створити максимальний комфорт для респондентів.
Розроблення анкети та оброблення результатів: Ірина Земляна, медіаекспертка та експертка з безпеки ІМІ, менеджерка з організації маркетингових досліджень (сертифікат Української асоціації маркетингу № КС 22/08-ОМД).
Вхідні дані: протягом шести днів березня (19–24) 2020 року були надіслані листи до журналістів, які є в базі розсилань ІМІ, використані журналістські групи в соціальних мережах. Також залучено місцевих журналістів із 20 областей України.
1. Загальні відомості
Участь в опитуванні взяло 200 респондентів.
З них 64,5% жінок та 35,5% чоловіків, 60% – журналісти з усіх регіонів України, 40% – з міста Києва.
Найбільше опитаних журналістів працюють для онлайн-ЗМІ.
Типи ЗМІ, для яких працюють журналісти
№ | Тип ЗМІ | % журналістів, що для них працюють |
1 | Онлайн | 77% |
2 | Друковані видання | 10% |
3 | ТБ | 9% |
4 | Радіо | 4% |
Під час аналізу типів журналістської діяльності виявилося, що найбільше опитаних є журналістами/-ками (62%). Керівниками/-цями редакцій є 11%, по 7% припадає на редакторів/-ок та кореспондентів/-ок. Відеооператори/-ки та фотографи/-ині становлять 4%. І тільки 2% є ведучими. Інші види діяльності ведуть 7% загальної кількості опитуваних.
78% журналістів постійно працюють у штаті медіа та регулярно отримують зарплатню, а інші 22% є залученими працівниками та не мають постійного заробітку.
2. Умови роботи журналістів під час карантину
65% опитаних ІМІ медійників зазначили, що медіа, у яких вони працюють, перейшли на роботу з дому, 8,5% опитаних указали, що редакції лише частково працюють дистанційно, 7% повідомляють, що їхні медіа не працюють дистанційно, 1% тільки планують переходити на віддалену роботу. Водночас 18,5% журналістів доводиться виїжджати на журналістські завдання.
75% редакцій опитаних журналістів не забезпечують їх жодними засобами захисту чи антисептиками, 21% редакцій повністю забезпечують, а ще 3% роблять це частково і 1% редакцій планує це зробити найближчим часом.
77% медійників на момент опитування вже відчули негативні наслідки карантину, пов'язані з професійною діяльністю. І тільки для 3% нічого не змінилося.
Наслідки карантину, які вже зараз відчувають журналісти
Наслідки | % журналістів | |
1 | Проблеми із заробітною платою у вигляді затримань та скорочень | 22% |
2 | Збільшення уваги до матеріалів | 20% |
3 | Скорочення / зменшення діяльності | 14% |
4 | Скорочення замовлень | 11% |
5 | Відсутність замовлень | 9% |
6 | Відмова від замовлень | 8% |
7 | Збільшення замовлень | 4% |
8 | Відпустка власним коштом | 3% |
9 | Збільшення обсягів роботи | 3% |
10 | Закриття медіа | 1% |
11 | Інше | 2% |
12 | Не відчули жодних наслідків | 3% |
Найбільше опитаних медійників вважають, що наслідки карантину приведуть до зростання уваги аудиторії і збільшення впливу медіа (23% респондентів).
Очікувані наслідки карантину для медійників
№ | Наслідки карантину, що очікуються | % журналістів |
1 | Зростання уваги аудиторії до медіа і зростання впливу медіа | 23% |
2 | Переформатування діяльності й пошук нових рішень для медіа в онлайн-сфері | 22% |
3 | Скорочення / затримання ЗП | 18% |
4 | Відсутність замовлень | 10,5% |
5 | Зупинення роботи медіа без ЗП | 6,5% |
6 | Закриття медіа | 5% |
7 | Зменшення уваги аудиторії і падіння впливу медіа | 4% |
8 | Звільнення | 4% |
9 | Зміна сфери діяльності | 3% |
10 | Інше | 2% |
11 | Не очікують жодних наслідків | 2% |
У зв’язку з карантином 81,5% опитаних відчуває потребу покращити свої професійні вміння.
3. Психологічний стан медійників
Опитування показало, що 84% журналістів дотримуються режиму самоізоляції, а 12% не мають такої можливості. Лише 4% не додержуються карантину та не збираюся цього робити.
97,5% опитаних журналістів відчувають занепокоєння через карантин, пов’язаний з пандемією коронавірусу. З них 14,5% відчувають напружену тривогу, 60% – середній рівень стурбованості і 15% – незначне хвилювання. Тільки 2,5% українських журналістів не відчувають стурбованості через карантин.
92% опитаних відчувають ті чи інші симптоми, які можуть свідчити про емоційне напруження.
Перелік симптомів, які відчувають опитані медійники під час карантину
№ | Симптоми | % журналістів |
1 | Утома або злість | 18% |
2 | Дратівливість | 14% |
3 | Проблеми з концентрацією уваги | 13% |
4 | Проблеми зі сном | 9% |
5 | Депресія чи безнадія | 7% |
6 | Зростання фізичного болю в певних частинах тіла | 7% |
7 | Постійні переїдання або відсутність апетиту | 5% |
8 | Відчуття, що підводите себе та оточення | 4% |
9 | Ви стали помічати, що почали дуже повільно або занадто швидко говорити та рухатися | 3% |
10 | Флешбеки або нічні жахи | 3% |
11 | Вживання алкоголю або наркотичних засобів більше, ніж зазвичай | 3% |
12 | Проблеми в стосунках з коханим/-ою | 2% |
13 | Думки, що без вас було б краще у світі, або про те, щоб завдати собі шкоди | 1% |
14 | Волію не відповідати | 1% |
15 | Інші | 1% |
16 | Не відчули жодних наслідків | 9% |
На запитання, чи потрібна допомога психотерапевта, ствердно відповіли 11% опитаних, ще 6% відвідують психотерапевта. 83% психотерапії не потребують.
Для 78,5% опитаних медійників наразі не досить інформації від спеціалістів з поясненнями, як реагує психіка на ситуацію, що склалася.
4. Гендерний аспект
Під час карантину 46% журналісток відчули збільшення навантаження внаслідок роботи з дому. Тоді як тільки 22% чоловіків-журналістів відзначають збільшення навантаження.
Розподіл навантаження внаслідок роботи з дому
№ | Навантаження | % жінок | % чоловіків |
1 | Складно спланувати день і тримати його в межах плану | 40% | 46% |
2 | Зросла хатня робота | 18,5% | 16% |
3 | Доводиться більше готувати на родину | 17% | 11,5% |
4 | Відчуття самотності | 14% | 5% |
5 | Доводиться вчити уроки, розважати дітей | 8% | 11,5% |
6 | Зросло напруження і тривожність у стосунках з партнером/-кою | 2,5% | 10% |
Чоловіки частіше вказували в опитуванні на напруження і тривожність у стосунках з партнеркою/-ом.