Перелік запитань для редактора, що відправляє журналіста/ку на небезпечне завдання

Photo by Michael Guerrero from Pexels Photo by Michael Guerrero from Pexels

Редакторам доводиться регулярно приймати рішення про те, хто з журналістів поїде на те чи інше журналістське завдання. Безперечно такі рішення ґрунтуються на попередньому досвіді співробітників, зацікавленістю темою, також впливає графік роботи. Проте з особливою уважністю потрібно ставитися до завдань з підвищеною небезпекою.  Ми підготували список з ключових питань, які варто задати собі задля зниження ризиків в процесі роботи журналістів. 

1. Запитайте журналіста/ку чи готовий він/вона до виконання журналістського завдання.

Зважайте на бажання співробітників працювати з даною темою особливо, якщо це потребує значних ризиків. Адже ніхто не повинен змушувати журналістів ризикувати своїм життям і здоров’ям.

2. Чи достатньо у ваших співробітників досвіду для виконання завдання?

Переконайтеся, що журналіст/ка має достатньо знань та навичок для висвітлення даної теми. Перевірте чи проходив/ла відповідні тренінги, як давно, чи не застаріли знання з даної тематики. Чи розуміє етичні аспекти висвітлення даної теми, тощо.

Якщо планується поїздка в зону бойових дій радимо пройти ТЕСТ.

3. Чи є проблеми зі здоров’ям, які можуть вплинути на виконання завдання?

У разі, якщо журналіст/ка має деякі особливості щодо свого здоров’я переконайтеся, що вони не завадять виконанню завдання. Якщо над матеріалом працюватиме команда потрібно щоб вони знали про алергії, ліки, які постійно приймають та інші нюанси щодо здоров’я одне одного.  Це дозволить у разі потреби оперативно допомогти. Важливо мати телефон сімейного лікаря для швидкої консультації. Якщо працівники постійно приймають якісь ліки їх потрібно взяти більше, ніж це потребує завдання.

4. Чи є у вас список контактних даних близьких журналіста з якими потрібно буде зв'язатися у разі надзвичайної ситуації, а також необхідних документів?

Складіть із журналістами список з близьких людей кому ви можете зателефонувати у разі надзвичайної ситуації. Прослідкуйте, щоб першими людьми у списку не були надто чутливі особи, яким буде складно впоратися з емоційно важкою ситуацією. Також потрібно мати скани документів, які допоможуть якнайскоріше вирішити надзвичайну ситуацію. Увага! Надзвичайно важливо надійно зберігати контакти та документи.

5. Чи є у журналіста акредитація, пропуск, посвідчення тощо?

Перевірте, що журналіст підготував необхідні документи для завдання.

6. Чи прийнятний рівень ризиків пов’язаних з виконанням завдання у співвідношенні з важливістю журналістського матеріалу?

Радимо детально описати всі можливі ризики, оцінити їх ймовірність та серйозність і пропрацювати варіанти мінімізації або уникнення таких ризиків. Форма для оцінки ризиків ТУТ.

7. Чи підготовлене обладнання для журналістського завдання?

Важливо мати чітку процедуру зберігання та захисту матеріалів під час роботи. У разі затримання журналіста його обладнання можуть вилучити, а це може мати серйозні наслідки для журналіста і його джерел, наприклад.

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду "Відродження" у межах проєкту "Мобілізація зусиль для вирішення викликів у медіасфері України". Матеріал відбиває позицію авторів і не обов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду "Відродження".

Інші матеріали
Юридична допомогаЩо може зробити прокурор для захисту журналістів
www.intheblack.com
Юридична допомогаДифамація і відшкодування шкоди
Photo by SHVETS production from Pexels
Оцінка і планування ризиківПсихологічна (не)стабільність. Як підтримати себе за тривожних часів