Як медійникам ідентифікувати ботів
Журналісти дедалі частіше стають об'єктами онлайн-цькування та інших кампаній, спрямованих на їхню дискредитацію. Іноді складно визначити, хто стоїть за атаками. Нападниками можуть бути реальні люди або штучно створені акаунти – боти. Боти імітують людську поведінку в соціальних мережах для поширення фейкової та маніпулятивної інформації. Ідентифікація ботів і їхньої відмінності від реальних людей може допомогти журналістам краще зрозуміти переслідування і визначити, коли цифрова загроза може перерости у фізичну.
Щоб ідентифікувати бота:
- Перегляньте акаунти людей, які переслідують вас в інтернеті, і перевірте, коли вони були створені. Акаунт, який був створений нещодавно або довгий час був неактивний, може бути ботом.
- Перевірте особисті дані особи, що стоїть за акаунтом, наприклад місце перебування або дату народження. Відсутність особистої інформації або порожня біографія часто можуть означати, що обліковий запис є ботом.
- Фальшиві акаунти можуть не мати фотографій користувача або можуть використовувати фотографії, взяті з публічно доступних датабаз чи іншого підробленого акаунту. Можна скопіювати зображення і завантажити його в Google Images, щоб дізнатися, чи використовувалася фотографія десь ще в інтернеті.
- Подивіться інформацію, розміщену в обліковому записі. Якщо користувач перепощував багато контенту від інших користувачів або просто публікує контент із заголовком і посиланням, то акаунт, найімовірніше, підроблений. Бот навряд чи взаємодіятиме з іншими людьми в соціальній мережі.
- Якщо в акаунту мало друзів чи підписників, найімовірніше, це бот.
- Пости в соціальних мережах, у яких мало друзів чи підписників, але велика кількість лайків або ретвітів, найімовірніше, будуть підробленими і є частиною мережі ботів.
- Перегляньте акаунти тих, хто стежить за можливим ботом, і перевірте контент, який вони публікують. Боти часто запрограмовані на публікацію ідентичного контенту в один і той самий час.
- Павло Бєлоусов, експерт Digital Security School 380, рекомендує використовувати такі інструменти для викриття зловмисних інформаційних впливів: stalkscan.com, Google Alerts, Toolkit For FB та інші.
Рекомендуємо медійникам у разі атак ботів видаляти таких із друзів або блокувати ботів, які атакують їх в інтернеті. Також варто повідомляти про будь-яких шкідливі акаунти в адміністрацію соціальних мереж. Документуйте образливі або загрозливі повідомлення, включно зі скріншотами акаунтів, датою коментаря і будь-якими вжитими вами діями. Ця інформація може бути корисна пізніше, якщо ви хочете подати заяву в поліцію.
Пам’ятайте про базові правила в разі нападок та кіберцькування:
- “Не годувати троля”: не вступайте в діалог, не виправдовуйтеся та не пояснюйте й не аргументуйте. На цьому полі просто неможливо перемогти, не варто навіть намагатися.
- Будьте свідомим, що громадська чи журналістська діяльність спричиняє весь спектр реакцій, зокрема некоректні й образливі.
- Користуйтеся всіма доступними технічними інструментами, щоб захистити себе від цькування.
- Повторюйте собі, що журналіст не є відповідальним за емоції читачів.
- Не тримайте своїх переживань усередині, не ізолюйте себе.
Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду "Відродження" у межах проєкту "Мобілізація зусиль для вирішення викликів у медіасфері України". Матеріал відбиває позицію авторів і не обов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду "Відродження".