Як медійникам ідентифікувати ботів

Журналісти дедалі частіше стають об'єктами онлайн-цькування та інших кампаній, спрямованих на їхню дискредитацію. Іноді складно визначити, хто стоїть за атаками. Нападниками можуть бути реальні люди або штучно створені акаунти – боти. Боти імітують людську поведінку в соціальних мережах для поширення фейкової та маніпулятивної інформації. Ідентифікація ботів і їхньої відмінності від реальних людей може допомогти журналістам краще зрозуміти переслідування і визначити, коли цифрова загроза може перерости у фізичну.

Щоб ідентифікувати бота:

  1. Перегляньте акаунти людей, які переслідують вас в інтернеті, і перевірте, коли вони були створені. Акаунт, який був створений нещодавно або довгий час був неактивний, може бути ботом.
  2. Перевірте особисті дані особи, що стоїть за акаунтом, наприклад місце перебування або дату народження. Відсутність особистої інформації або порожня біографія часто можуть означати, що обліковий запис є ботом.
  3. Фальшиві акаунти можуть не мати фотографій користувача або можуть використовувати фотографії, взяті з публічно доступних датабаз чи іншого підробленого акаунту. Можна скопіювати зображення і завантажити його в Google Images, щоб дізнатися, чи використовувалася фотографія десь ще в інтернеті.
  4. Подивіться інформацію, розміщену в обліковому записі. Якщо користувач перепощував багато контенту від інших користувачів або просто публікує контент із заголовком і посиланням, то акаунт, найімовірніше, підроблений. Бот навряд чи взаємодіятиме з іншими людьми в соціальній мережі.
  5. Якщо в акаунту мало друзів чи підписників, найімовірніше, це бот.
  6. Пости в соціальних мережах, у яких мало друзів чи підписників, але велика кількість лайків або ретвітів, найімовірніше, будуть підробленими і є частиною мережі ботів.
  7. Перегляньте акаунти тих, хто стежить за можливим ботом, і перевірте контент, який вони публікують. Боти часто запрограмовані на публікацію ідентичного контенту в один і той самий час.
  8. Павло Бєлоусов, експерт Digital Security School 380, рекомендує використовувати такі інструменти для викриття зловмисних інформаційних впливів: stalkscan.com, Google Alerts, Toolkit For FB та інші.

Рекомендуємо медійникам у разі атак ботів видаляти таких із друзів або блокувати ботів, які атакують їх в інтернеті. Також варто повідомляти про будь-яких шкідливі акаунти в адміністрацію соціальних мереж. Документуйте образливі або загрозливі повідомлення, включно зі скріншотами акаунтів, датою коментаря і будь-якими вжитими вами діями. Ця інформація може бути корисна пізніше, якщо ви хочете подати заяву в поліцію.

Пам’ятайте про базові правила в разі нападок та кіберцькування:

  • “Не годувати троля”: не вступайте в діалог, не виправдовуйтеся та не пояснюйте й не аргументуйте. На цьому полі просто неможливо перемогти, не варто навіть намагатися. 
  • Будьте свідомим, що громадська чи журналістська діяльність спричиняє весь спектр реакцій, зокрема некоректні й образливі.
  • Користуйтеся всіма доступними технічними інструментами, щоб захистити себе від цькування.
  • Повторюйте собі, що журналіст не є відповідальним за емоції читачів.
  • Не тримайте своїх переживань усередині, не ізолюйте себе.

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду "Відродження" у межах проєкту "Мобілізація зусиль для вирішення викликів у медіасфері України". Матеріал відбиває позицію авторів і не обов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду "Відродження".

Інші матеріали
People photo created by wayhomestudio - www.freepik.com
Оцінка і планування ризиківКібербезпекаDoxxing як вид булінгу. Що робити медійникам
Перша домедична допомога для журналістівБезсоння, переїдання, алкоголь: як медійникам впоратися зі шкідливими реакціями на стрес
Колаж ІМІ
Оцінка і планування ризиківТехнічне забезпечення журналістівАвтівка, що везе журналіста на війну. Як спорядити та підготувати