Журналісти на місці катастрофи
Однією із ситуацій, щодо яких постійно звертаються журналісти на правову гарячу лінію ІМІ, є недопуск до місця аварії або катастрофи. Ми регулярно фіксуємо випадки, коли журналістів не допускають до місця надзвичайної ситуації, водночас туди допускаються інші особи, не пов’язані з наданням допомоги потерпілим або збиранням доказів у межах кримінального провадження. Зокрема, таке відбувалося після падіння військового вертольота на Рівненщині, після вибуху на приватному заводі в Дніпрі. Страшна пожежа в Одесі, яка забрала життя молодих українців, також потрапила до переліку випадків, коли журналістів не пускають на місце події.
Закон України “Про інформацію” в частині четвертій статті 25 визначає:
“Після пред'явлення документа, що засвідчує його професійну належність, працівник засобу масової інформації має право збирати інформацію в районах стихійного лиха, катастроф, у місцях аварій, масових безпорядків, воєнних дій, крім випадків, передбачених законом”.
Важливо розуміти, що зазначена вище норма закону стосується не тільки журналіста, але й фотооператора або відеооператора тощо. Водночас закон не визначає, яким саме має бути документ, що посвідчує професійну належність. Зважаючи на положення примітки до статті 345-1 Кримінального кодексу України, статус журналіста або його належність до засобу масової інформації підтверджується редакційним або службовим посвідченням чи іншим документом, виданим засобом масової інформації, його редакцією або професійною чи творчою спілкою журналістів.
Зазначена вище частина четверта статті 25 Закону України “Про інформацію” визначає, що недопуск журналіста на місце події може бути обґрунтований законом. Наприклад, частина шоста статті 237 Кримінального процесуального кодексу України надає слідчому, прокурору право заборонити будь-якій особі залишити місце огляду до його закінчення та вчиняти будь-які дії, що заважають проведенню огляду. Журналісти на місці події також не можуть перешкоджати своїми діями наданню медичної допомоги, евакуації з місця аварії, здійсненню пожежогасіння тощо. Тому не можна вважати, що право журналіста перебувати на місці аварії або катастрофи є абсолютним. Уповноважені особи можуть обмежити доступ журналіста до окремих ділянок або місць події.
Проте таке обмеження не означає заборони взагалі наближатися до місця події і проводити фото- і відеознімання, а також інші види фіксації події. Обмеження допуску журналістів до місця катастрофи, аварії тощо без пояснення причин такого обмеження, без наведення норми закону, відповідно до якої запроваджується таке обмеження, є перешкоджанням законній професійній діяльності журналіста і дає підстави для притягнення до кримінальної відповідальності винної особи відповідно до статті 171 Кримінального кодексу України.
Нагадаємо, в ІМІ працює правова гаряча лінія, на якій надають консультації досвідчені медіаюристи Роман Головенко та Алі Сафаров за телефоном 050-44-77-063. Запитання можна також надіслати на електронну пошту ІМІ [email protected].
Алі Сафаров